Friday, October 07, 2011

antara tawa dan air mata

Tiap2 ari berdepan dengan situasi yg berbeza, kdg wat aku ketawa dan kdg watkan aku menangis..hurmm..lumrahlah tu kan. Orang kata jgn terlalu byk ketawa, nti ada jak penyebab yg watkan menangis. Mcm situasi aku kemarin la.. Actually, aku p KK selasa dan rabu lepas. Ada workshop by UNICEF..wahhh,its like im dreaming..cant believe yg aku dpt jumpa org besar (mgkin xbpa besar,tp bg aku kira besar jgklah) mcm Brian John Lariche. Dapat dgr dia punya ceramah yg xpenah watkan aku menguap sekali pun, dan dpt bercakap sendiri dgn dia..mmg 1 pengalaman yg xdpt di lupakan la. TQ to my boss coz ada inisiatif  mo pegi jgk ke workshop tu, even big boss wat senyap dan kami pegi tanpa sebarang persediaan rapi. Bayangkan la, bertolak dr LD jam 5 pm,sampai di KK jam 2am..pastu nek bas plak yg buruk gila dan bau yg sgt tidak menyenangkan (mmg sgt xbagus bas tu, sumpah xnaik lagi lain kali..eeyarkk). MMg xda choice sda mo nek bas lain,sbb bas tu jak yg ada ptg. Tp lambat jgk sampai sbb byk betul singgah2, mcm setiap simpang dia singgah..adoiii,mcm krem smua tulang2 kami,huhu.


Seharian duduk dgr ceramah mmg sgt membuka mata. Banyak benda yg selama ni aku tak tau, barulah time tu aku tau. Betullah kata kak Noraini, workshop Brian mmg xboring langsung. Even sepanjang 1 ari tu, dia just berdiri dgn memegang sebotol air mineral di tangan, then talk..mmg xbosan. Sempat jgk la kami berbual sekejap,dan rasa bangga jgklah sbb Brian kenal aku,sbb kdg2 (selalu sebenarnya) bila ckp ttg fungsi dan peranan NGO, HCAS yg jd contoh, so aku ngan kak Noraini la jd tumpuan. Mungkin sbb senang sket,coz semua org dlm conference room tu kenal, so bleh nampak dgn jelas lagi contoh2 nya.
Malam tu kami kuar jap p jalan ngan my BFF, c aja..nduk ba kesian, mmg gantung betul kami jumpa ari tu. Xsempat pun kami bukak apa2 story sbb masa sgt la mencemburui..lgpun smua penat..dia baru balik keja, kami plak mmg mengantuk sda sbb xcukup tdo semlm. So, ada la dlm 2 jam jak kami jumpa then trus balik.


Di pendekkan cerita, sampai ofis, mcm2 cerita yg aku dengar. Kenapa org atas selalu menekan org bawahannya?kenapa ya?kenapa sikap dengki dan iri hati xpenah hilang dlm diri manusia ni??hurmmm, susah jgk mo ckp, sbb lumrah kehidupan. Sda jd asam garam perencah rasa smua tu. 2 ari bersuka-suki di KK, lupakan semua keja ofis, bila aku sampai jak,aduiii...gedebuk..mcm aku rasa ada batu hempuk kepala ku. Dari pagi aku duduk sampai ptg baru aku dpt settle my big problem..huhu.. camana la duit boleh tiba2 missing ni..bkn sikit, RM400 tu..gila betul, mcm gaji 1 bulan sda tu. (org lain mungkin rasa tu sikit jak, tp mcm org susah spt aku ni,huhu..besar sda tu) Stress nya aku..aku tau, mesti ada yg aku lupa kasi masuk, tp xda 1 voucher pun yg aku jumpa..huhu..kol kak Noraini, xberangkat plak hp nya..mmg mcm mo nangis sda, tinggal tunggu ait mata jatuh jak, tp aku berusaha jgk tahan. Kepala ku rasa mcm mo pecah sda. Rupanya, duit tu sda di ambil wat bayar gaji 1 cikgu dr Tawau...fuhhh,trus terbang semua beban di kepala ku. Adoi,mcm ndak mau sda aku urus2 duit ni..bikin takut tau.
dalam sibuk2 aku memikir duit tu ke mana, sempat jugak aku wat resignation letter..bkn aku mo lari dr tanggungjawab,aku akan byr klu mmg betul duit tu hilang..tp aku rasa, risiko kerjaku ni, mmg sgt tidak berbaloi dgn gaji yg aku terima. Aku penat sda bertahan di sini,mmg mcm mo rebah dan mengalah jak,tp mcm ada 1 suara dr dlm diri yg selalu berbisik, "bertahanlah,sikit jak lagi"...aku tetap wat surat tu,hcuma, aku xtau bila aku akan hantar pd bos. klu aku rasa beban xtertanggung sda, mungkin time tu lah. Sekarang ni, aku tahan la dlu selagi boleh.


sbbkan semua masalah di tempat kerja, masa ku dgn cik abe pun mcm tercuri sda..kdg2 dia mengeluh jgk, kata aku mcm byk lebihkn keja berbanding dia. Dia cemburu sda dgn keja ku. Semalam time kol pun dia ckp camtu..dan ada lagi, dia kata, "sepanjang 55minit kita bercakap ni, mungkin 5minit jak ckp pasal kita..yg lain2 tu semua crita pasal keja jak" opssttt..sampai camtu sekali keja ni mencuri masa kami..huhu..sorry la awak, sy xsengaja..len kali xwat lagi..len kali kita kol 55 min,5 min jak ckp pasal keja,selebihnya ckp pasal kita ya :) 
jgnlah marah,nti xencem..hikhik...


oklah,mo pi keja sda ni..to be continue...
hani~honey

0 comments:

Post a Comment

 
;